Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.





    Backstopy Rexnord



    Wolnobiegi i blokady przeciwpowrotne

    • Znamionowe momenty obrotowe do 370000 Nm
    • Symetryczne części
    • Dostępne z klinami zrywanymi odśrodkowo
    • Duże prędkości biegu jałowego/ prędkości i czasy przeciążeniowe
    • Połączenia sprzęgieł przeciążeniowych lub elastycznych
    • Do napędów głównych i pomocniczych, urządzeń walcowni, stalowni, maszyn drukarskich i pakujących
    • Jako element bezpieczeństwa np.: w przenośnikach taśmowych i kubełkowych, pompach i przekładniach

    Działanie i przykłady aplikacji
    Działanie
    Wolnobiegi to sprzęgła kierunkowe, co oznacza, że część napędzająca obraca część napędzana w jednym kierunku i automatycznie rozsprzęgla się z części napędzanej, gdy kierunek obrotów zostaje odwrócony. Występują dwa statusy robocze:
    • Przekazywanie momentu obrotowego
    • Bieg jałowy (bieg przeciążeniowy)
    Wolnobiegi są używane jako:
    • Sprzęgła przeciążeniowe
    Wolnobieg automatycznie rozsprzęgla się, gdy część napędzana obraca się szybciej niż część napędzająca.
    • Blokady przeciwpowrotne
    Wolnobieg pozwala na pracę przy obrotach w jednym kierunku. Wolnobieg pracuje w stałym przeciążeniu.
    Podczas rozłączenia napędu, Wolnobieg zapobiega odwróceniu obrotów.
    • Sprzęgła wolnobieżne włączalne w biegu /Sprzęgła indeksujące jako rozwiązanie dostosowywane
    Wolnobieg umożliwia zamianę ruchu prostoliniowego postępowo-zwrotnego na ruch obrotowy.

    Przykłady aplikacji
    Sprzęgła przeciążeniowe
    Napędy spalinowo-elektryczne, przenośniki taśmowe, napędy gąsienicowe i rozrusznikowe, rozłączenie
    mas odśrodkowych.
    Blokady przeciwpowrotne
    Przenośniki pochyłe, schody ruchome, pompy, napędy zębate, wentylatory
    Sprzęgła wolnobieżne włączalne w biegu /Sprzęgła indeksujące
    Wytłaczanie metali, prasy, urządzenia pakujące, stół indeksujący, urządzenia montujące, urządzenia drukarskie.
    Wiele innych aplikacji, ze względu na możliwość dostosowania do istniejących warunków pracy.

    Wolnobiegi i blokady przeciwpowrotne z rolkami zaciskowymi są wyposażone w cylindryczne rolki i elementy zaciskowe.
    Rolki sprzęgają powierzchnię kontaktową bieżni zewnętrznej i powierzchnię zaciskową piasty wewnętrznej w jednym
    kierunku obrotowym blokując ten kierunek. W przeciwnym kierunku mogą się swobodnie ześlizgiwać. Sprężyny
    dociskowe działające na rolkach zaciskowych poprzez kołki oporowe zapewniają gotowość do zaciśnięcia.
    • Łożyska kulkowe wbudowane po obydwu stronach centrują bieżnię zewnętrzną na piaście wewnętrznej.
    • Siły radialne i osiowe są dopuszczalne w ramach możliwości kompensacyjnych zainstalowanych łożysk
    • Wolnobiegi i blokady przeciwpowrotne, które są produkowane w seriach są budowane z symetrycznych komponentów
    bazowych. Kierunek blokowania może być zmieniony poprzez modyfikacje konstrukcji, przeprowadzone u producenta.
    Kierunek blokowania należy wyspecyfikować w zamówieniu.
    • Moment obrotowy blokad przeciwpowrotnych, działający przeciwko dopuszczalnemu kierunkowi obrotów jest
    przenoszony za pomocą drążka reakcyjnego z kołkiem oporowym. Kołek oporowy jest wsunięty w owalny otwór z luzem
    poprzecznym.
    • Należy unikać wstrząsów i uderzeń – np. w przypadku montażu i demontażu.
    • Wzmocnione sprężyny dociskowe zwiększą precyzję przesunięcia.
    • Standardowo stosuje się smarowanie olejem. Wyjątek: Typ: 201x i 271x jako wersja samocentrująca , dostarczana
    wypełniona smarem.
    • W przypadku zastosowań specjalnych możliwe jest wypełnienie smarem, na życzenie klienta.
    • W przypadku zastosowania z przekładnią zębata zaleca się stosowanie mgły olejowej lub spreju.
    • Sprzęgła dostarczane są bez wypełnienia olejowego.
    Wolnobiegi i blokady przeciwpowrotne z klinami zrywalnymi odśrodkowo są niemalże identyczne pod względem zasad
    działania, wymiarów i budowy modułowej, w porównaniu z wolnobiegami i blokadami przeciwpowrotnymi z rolkami
    zaciskowymi. Elementy zrywalne są zabudowane w klatce i stanowią jeden z modułów.
    Budowa geometryczna klinów zapewnia bezkontaktową pracę pomiędzy elementami a powierzchnią bieżni wolnobiegu,
    podczas przekraczania określonej prędkości. Charakterystyka budowy z rolkami zaciskowymi jest porównywana do
    budowy z klinami zrywalnymi, z następującymi wyjątkami:
    • Standardowo stosuje się wypełnienie smarem
    • Smarowanie olejem może być dopuszczalne w przypadku aplikacji specjalnych, na życzenie klienta.