Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.





    Sprzęgła i hamulce sterowane hydraulicznie i pneumatycznie



    Sprzęgła sterowane ciśnieniowo typu 700xi 750x są sprzęgłami ciernymi wielotarczowymi, wymagającymi jedynie niewielkiego nakładu prac regulacyjnych i konserwacyjnych. Sprzęgła te, z najlepszym skutkiem, stosowane są we wszelkiego rodzaju urządzeniach przemysłowych, gdzie wymagane jest zesprzęglenie lub rozsprzęglenie systemów, urządzeń, maszyn lub ich części.
    Czynniki roboczy i chłodzący dostarczane są poprzez wał. Używany jest hydrauliczny, filtrowany olej lekki lub czyste, suche, skompresowane powietrze. Przekrój układu doprowadzającego czynnik roboczy powinien być o około 20% większy niż tuleja piasty. W przypadku korzystania z maksymalnych termicznych wartości znamionowych, zaleca się pracę mokrą.

    Sprzęgła typu 730x i 760x sterowane ciśnieniowo są sprzęgłami ciernymi wielopłytkowymi. Są używane tam, gdzie wymagane jest przeniesienie wysokich prędkości przy niewielkich wymiarach urządzenia. Sprzęgła wyposażone są w pary cierne stal/brąz spiekany i są odpowiednie zarówno do pracy mokrej jak i suchej. Czynnik roboczy doprowadzany jest do urządzenia za pomocą radialnego wlotu. Specjalne łożyska przenoszą generowane siły osiowe, które ściskają pakiet dysków. Przedstawiony poniżej wykres pokazuje krzywą życia łożysk w zależności od momentu obrotowego.

    Sprzęgła sprężynowe typu 770x nie wymagają ponownego ustawiania ani konserwacji. Są zamykane w warunkach bezciśnieniowych i mogą być zwalniane hydraulicznie. Sprzęgła te znajdują zastosowanie w systemach bezpieczeństwa, które muszą działać lub muszą zostać automatycznie podłączone w przypadku awarii zasilania. Moment obrotowy przenoszony jest przez dyski.
    Siły potrzebne do przenoszenia momentu obrotowego poprzez ściskanie pakietu dysków są generowane przez obciążone wstępnie sprężyny. Czynnik roboczy dostarczany jest poprzez stacjonarny wlot ciśnienia wywołujący siłę przeciwdziałającą. Siła ta przechodzi przez specjalne łożyska neutralizujące działanie sprężyny w momentach zwolnienia sprzęgła.

    Sprzęgła membranowe 711x, 713x oraz serii 721x do 723x są to sprzęgła cierne sterowane ciśnieniowo, jedno lub wielopłytkowe, wymagające niewielkich prac konserwacyjnych.
    Regulacja nie jest konieczna. Sprzęgła te są używane przede wszystkim jako solidne elementy napędowe ciężkich maszyn, takich jak: wrębiarki, prasy, napędy walcarek, żurawie, a także w przemyśle okrętowym, konstrukcjach silników itp. Element ruchomy stanowi olejoodporna membrana tkaninowo-gumowa. Duży przekrój poprzeczny przewodów doprowadzających czynnik roboczy, jest istotny dla osiągnięcia krótkich czasów rozruchowych. Sprzęgła te, są wyposażone w pary cierne z żeliwa lub organicznych suchych materiałów ciernych. W związku z tym, okładziny muszą być chronione przed zanieczyszczeniem środkami smarnymi, gdyż w przeciwnym wypadku, moment obrotowy zostanie zredukowany.

    Hamulce sprężynowe, wielopłytkowe o budowie modułowej, zwalniane hydraulicznie. Najefektywniej używane jako hamulce bezpieczeństwa i hamulce zabezpieczające w napędach hydrostatycznych różnych typów. Ich konstrukcja pozwala na bezpośrednie zwolnienie poprzez przepływ oleju hydraulicznego, wywołujący maksymalne ciśnienie układu do 300 bar. Minimalne ciśnienie zwolnienia zawiera się pomiędzy 10 a 39 barów i jest zależnie od wielkości i typu hamulca.
    Typ 790x-…-100 i typ 792-…-100 oferuje możliwość montażu pomiędzy silnikiem hydraulicznym a przekładnią zębatą. Dyski wewnętrzne mogą być montowane bezpośrednio na zębach przekładni na wale napędowym.