Rozprężne pierścienie zaciskowe
Pierścienie zaciskowe są najnowszymi rozwiązaniami w technologii osadzania
Pierścienie zaciskowe, wykorzystując siłę tarcia, służą do mocowania wszystkich typów elementów przenoszenia mocy na wałkach, umożliwiając przenoszenie zarówno momentu obrotowego oraz nacisku osiowego. Precyzyjnie wykonany stożek wraz z elementem zaciskowym wytwarza ogromną siłę nacisku pomiędzy wałem a piastą zabezpieczając mocowanie sprzęgieł, kół pasowych, kół łańcuchowych, kół zębatych itp.. Naprężenia zarówno na wale jak i w piaście są zbliżone do mocowań na gorąco, a faktyczny nacisk jest bardzo łatwy do określenia, piasta może zostać w każdej chwili łatwo zdemontowana bez jej uszkodzenia i bez uszkodzenia wału. Do tej operacji, jak i do montażu, wymagany jest jedynie klucz dynamometryczny. Precyzyjne przeniesienie napędu bez poślizgu jest uzyskiwane przy użyciu standardowych pierścieni, bez potrzeby przygotowania ciasnych pasowań. Prosta konstrukcja umożliwia obniżenie kosztów, łącząc łatwość montażu i demontażu.
Pierścienie zaciskowe są alternatywnym sposobem łączenia piasty z wałkiem do:
- Otworów stożkowych
- Hydraulicznych elementów zaciskowych
- Dokładnie wykonanych otworów w piastach z precyzyjnym rowkiem pod wpust i wkrętem dociskowym
- Mocowania wciskowego lub wtłaczanego
- Spawania
- Pierścienie zaciskowe oferują wiele zalet:
Łatwość montażu – proste łączenie piasty z wałem, przy wykorzystaniu tylko klucza dynamometrycznego dla właściwego montażu
Łatwość demontażu – wystarczy zwolnić śruby mocujące w niektórych modelach, w innych wymaga prostego demontażu poprzez dokręcenie śrub w otworach demontażowych
Uproszczone wykonanie – owiercenie piast w toleracji H8, lub H11 w niektórych wielkościach
Niskie koszty montażu – eliminuje kosztowną obróbkę wielowypustów, rowków wpustowych i wkrętów dociskowych
Długa trwałość zmęczeniowa – brak rowków pod wpust zapobiega uszkodzeniom wynikającym ze zużycia połączenia wpustowego oraz powstawaniu karbów pod wpływem obciążeń skrętnych
Nie wymaga dokładnego miejsca osadzenia – piasta może zostać osadzona w dowolnym miejscu na wałku i osadzona poprzez zaciśnięcie pierścienia aby przenosić wysokie obciążenia osiowe
Przenoszenie wysokich momentów – większość modeli przeniesie moment obrotowy ekwiwalenty do wielkości momentu przenoszonego przez wał, a dla wyższych momentów pierścień zaciskowy może być użyty w połączeniu wał/piasta
Małe średnice wałków – wyeliminowanie rowków pod wpust w małych średnicach wałków umożliwia zastosowanie w wielu aplikacjach
Brak zużywania się – brak elementów ruchomych oznacza brak zużywania się. Pierścienie zaciskowe mogą być mocowane i zwalniane dowolną ilość razy bez zużywania się
Brak obsługi – właściwie zamontowane, pierścienie zaciskowego nie wymagają obsługi. Właściwość samo zaciskania występująca w większości modeli zapewnia przeniesienie momentu nawet w wypadku poluzowania śrub mocujących pod wpływem drgań
Właściwa praca – jednakowe rozłożenie tarcia blokującego zapewnia brak luzu i wysoką współosiowość
Brak uszkodzeń wałów – pierścienie zaciskowe nie znaczą i nie pozostawiają uszkodzeń zapewniając łatwość montażu i demontażu komponentów
Ustawianie napędu – nieograniczone ustawianie zmian kątowych podczas pozycjonowania pierścienia przy łatwym zaciskaniu i zwalnianiu pierścienia umożliwia łatwe ustawienie napędu
Zabezpieczenie przed przeciążeniem – jeżeli założony moment zostanie przekroczony, nastąpi poślizg pierścienia zapewniając bezpieczeństwo elementów napędu
Odporność na zanieczyszczenia – przy pełnym osadzeniu powierzchnie osadzenia są ściśle połączone ze sobą i uniemożliwiają przedostawaniu się brudu i wilgoci
Połączenia szczelne – pierścień zaciskowy serii RCK 50 może być stosowany jako uszczelnienie gazoszczelne zapobiegające przedostawaniu się płynów oraz gazów